על חיות אחרות, שאנחנו תלויין בהן…

האמת היא שכשאני צריך לקנות שקדים, אני נוסע לפרדס חנה, אני מוצא אותם אצל רחמים. הוא אחלה נשמה, רחמים. נשמות כאלו מוצאים רק בתימן. אני יודע שיש כאלו שיש להם מילים לא טובות על עדה זו, אבל כשהייתי צעיר חלמתי שאשא לאישה בת תימן ואשא בזרועותי איזה חמישה או עשרה צאצאים רב תרבותיים, אבל מחונכים. משהי שאלה אם הייתי רוצה לסחוב כעת, בגילי, כמה צאצאים כאלו? אם באמת תפנה אלי מישהי בשאלה עם אופציות, אני לא בנוי לומר לא.  בקיצור, כל פעם שבאתי לרחמים, היה לו שק או שלושה מלאי שקדים ממקורות שונים. רובם, כך אמרה לי עינב, המנהלת האדמיניסטרטיבית שלו, הם מקליפורניה.
יום אחד, כשחתרנו צפונה משדות ים ועשינו חניה בג`אסר א זרקא, בעומק הים, בטח חצי קילו מערבית לעיירת דייגים מוסלמית זו, ישבה לי על גב כף היד דבורה בצבעיים טבעיים והרביצה לי עקיצה. טירוף רגעי. שלה.
באמת לא כעסתי עליה. אפילו לא הנעתי את היד. רק חשבתי לי מה עושה דבורה הרחק מכל צוף, מכל פרח. מי ניתב אותה הרחק מן החוף, במקום שמלבד מים מלוחים ודגים מתחת למים אין כלום בנמצא. ולי עצמי יש ריח טבעי, סביר או לא, אך ללא מולקולה של בושם. לפעמים נדבקת לי אחת שקובי מהמועדון מתיז על עצמו.
כעבור שבוע או שבועיים, באותו מקום שנעקצתי בו בלב הים, אבל לא רחוק מהחוף, נחתה על גב כף ידי דבורה. הפעם הייתי עם כפפה. והיא לא עקצה. נחה, חשבה, ועפה. מערבה.
על פי שניים ישק דבר. ואז נזכרתי שאומרים שהדבורים נעלמות והכוורות מתרוקנות.
היום קבלתי מאמר בנושא. כתב ד"ר מרקולה, שהוא בחור מאד חכם וסקרן וכותב המון.
היום למדתי כי קליפורניה מספקת 80% מכל תצרוכת השקדים בעולם, וכי השקדים הם היצור החקלאי הכי גדול של קליפורניה. יש להם שם מיליוני דונמים של מטעי שקדים. והשקדים, למי שיודע או לא, תלויים ב 100% בנוכחות הדבורים אין דבורים. אין שקדים. ועוד לא הזכרתי את שאר הירקות והפירות.
רק תבינו את הבעיה הגדולה של קליפורניה. למשך התקופה הקצרצרה של ההפריה של השקדים מביאים עשרות אלפי כוורות מכל רחבי הסביבה. שהדבורים תבצענה את המשימה.
לאחרונה שמעתי שיש בעיות בין שתי המעצמות. רוסיה כועסת על ארה"ב. וזה לא סתם משהו סתמי, כמו בגלל טילים או פצצות אטום.
בארה"ב קוראים למה שמכעיס את הרוסים CCD.
מה זה CCD, בטח תרצו לדעת. אני יכול בינתיים לתת לכם רמז כי D זה קיצור של Disorder, כמו כל מיני בעיות שממציאים הפסיכיאטרים האמריקאים, כמו ADHD ודומיהם.
אז מה זה ה- CC? או בעצם מה זה CCD?
זה Colony Collapse Disorder.
הפרעת תמט קולוניות? הפרעת העלמות קולוניות? הכוונה אינה העלמות מושבות אלא העלמות אוכלוסיית כוורות.
המצב כל כך קשה השנה שחקלאי קליפורניה, מגדלי השקדים, מתחננים שיביאו אליהם כל כוורת אפשרית, כולל מפלורידה, שזה בקצה ההפוך של אמריקה. אולי 6000 ק"מ מרחק נסיעה.
הרוסים חוששים לחקלאות שלהם. הם מאשימים את האמריקאים ואת המוני הריסוסים שלהם. גם את חברת מונסנטו. אפילו את החומרים הניקוטינים להדברות. ואולי גם את הצמחים שעברו הנדסה גנטית.
ואני, שעקצה אותי הדבורה ההיא ואחר כך ישבה עלי הדבורה שנחה לה והמשיכה מערבה, לכיוון קפריסין, חושש שהבלבול שלהן והמוות ההמוני נובע מהמוני גלים אלקטרומגנטיים, שדופקים את חוש הכיוון העדין של הדבורה, שאיפשר לה לנווט מיליוני שנים. אנחנו, בני האדם, אפילו לא יודעים שאנחנו קיימים גם בזכותן. בזכות הדבורה מאיה וחברותיה.
מחר אסע לרחמים לקנות שק שקדים.
ובקשר לתימניה או האחרת ועל האפשרות לילדים אני כבר לא בטוח שכדאי.
אולי לילדים שלה ושלי לא יהיה מה לאכול עוד 20 שנה.

אהבתם את המאמר? שתפו לחברים

דילוג לתוכן