ויטמין B12- איזה מומלץ.

ויטמין B12 הוא באמת חיוני.
פעם מתו בגלל שהוא היה חסר בתזונה, בייחוד זו של הטבעונים.
מי שמייצר אותו הם חיידקי המעיים, אפילו כאלו שאם אני רק כותב את שמם, השם הפרטי ושם המשפחה, כל קורא וקוראת יתחלחלו. וזה כולל גם אותי כי אחרי שאני מסיים את כתיבת הפתשגן הזו אני קורא את שכתבתי כדי לצמצם את כמות השגיאות שחמקו מעיני. שמם של החיידקים שיכולים ליצור את הוויטמין ממש מפחיד.
במשך מאות שנים, עם כל מיני שיקויים קונבנציונלים, הרופאים חיסלו לנו את הייצור העצמוני, מה שתלה אותנו על שעות הפתיחה והסגירה של בתי הטבע ובתי המרקחת.
אני ממש לא יודע איך הרופאים המומחים קבעו כי הרמה החיונית היא בין בערך מאתיים והרבה מאות, אולי אפילו תשע מאות. כבר ראיתי חברים עם 1200, והם נראו מיליון דולר, למרות שבקושי היה להם שלושה אפסים פחות בבנק. ואפס, אפילו אחד או שניים, עשוי לשנות את היחס למשכנתא.
החוקרים היפנים, ובני עם זה הם ה"גרמנים" של המזרח הרחוק, קבעו כי רמת ויטמין זה צריכה להיות 500 כדי
לצמצם את הסיכוי לפתח אלצהיימר. אני מקבל דעה זו בעיקר כי אני עצלן, כי לא אעבור על תוצאות הניסויים שלהם וגם כי נולדתי פעם בפולין ושם אנשים מאמינים. לרוב בישו, אבל גם לא מתווכחים ודוחים כל דעה, כמו היהודים, למשל.

יש לנו בשווקים (בתי טבע, בתי מרקחת ואינטרנט) שני סוגי ויטמין B12.
האחד, הכי מצוי בשוק, הכי זול, כזה המוני, בלי הדר ז`בוטינסקאי, נקרא ציאנו- קובלאמין. ויטמין שבמסגרת ייצובו במעבדה הדביקו לו ציאניד. שייחנקו הקנאים. זה לא נורא. הוא לא ממש חונק כששמים אותו למציצה.
אבל בינינו, לא הייתי לוקח אותו. הוא מעמיס קצת עבודה על הכבד, שבטח ירצה לנטרל את הציאניד, כמו כל אגטה כריסטי או שרלוק הולמס, כאשר יש חשד לציאניד. "מי לאדוני אלי"…. ומי לא- לכבד ולמנגנוני דטוקסיפיקציה (ואללה, מלה ארוכה).
אך אל דאגה אם עד עתה לקחתם ממנו. עובדה. אתם חיים. אפילו לא הרגשתם תחושת חנק השבוע.

הסוג האחר, המתיל- קובלאמין, הוא יקר יותר, נספג טוב יותר, נצבר טוב יותר בגוף, ואפילו אם הגוף ייקח את המתיל הצמוד, וישאיר את הקובלאמין ערום, הוא שימושי ביותר בגוף, אותו המתיל.
ויטמין B12 היקר הוא חיוני יותר לכבד ולמערכת העצבים המרכזית, כולל רשתית העין, אפילו ששם נחוץ גם ויטמין A וגם שמן דגים.
שמן קנביס ברשתית עושה תמונות מקסימות. ספרו לי. עוד לא ניסיתי. אני סתם פחדן.

תמצאו כתוב שיש תסמינים או תלונות ספציפיות למחסור בויטמין B12. תחשה ירודה, תחושת נמלים, תחושת שריפה, עוויתות בשרירים, כאבי שרירים, אבל אני, פעם, כשהייתי משהו בין טבעוני לצמחוני, תלוי בעוצמת הרעב, יום אחד בדקתי את רמת ויטמין זה ומצאתי 90. באלוהים. לא נבהלתי. קצת דאגתי. יש כאלו אומרים שזה רע למוח. הייתי כבר מומחה בכירורגיה מה שמצביע שבשביל להיות מומחה לא נחוצה תכולת מוח מלאה. אפשר גם מוח מצומק.
שכחתי לציין כי המתיל- קובלאמין הוא הנחוץ ליכולת ראיה. דווקא הציאנו- קובלאמין הוא לא יעיל לפעילות מושלמת של העין. לא נורא, עדשות מתקנות קצת.

עוד דרך למשש את הדופק של ויטמן B12 היא לבדוק רמות הומוציסטאין, המרכיב שיש לו קשר למחלות לב וכלי דם. כאשר ערכיו גבוהים, קרוב לוודאי שכדאי לקחת יותר ויטמין B12, וגם חומצה פולית, אבל לא בדיוק זו המציעים לכם בישראל. אם תנדנדו לי, בטח אכתוב גם אליה. אני שונא שמנדנדים לי אפילו אם זה מוצדק ואפילו אם אני הוא שהצעתי זאת.

אבל אומרים שהכי חשוב מבחינת מתיל- קובלאמין זה בשביל השינה. היום ומחר. שכמדברים על סיכוי גבוה לאלצהיימר מתכוונים לסיכוי בעוד הרבה שנים. אבל לישון חייבים כל יום אחרת הכונן הקשיח מזייף ויכולתינו ליהנות מהחיים צונחת.
אז ככה.
ויטמין B12 נחוץ לייצור המלטונין וגם משפיע על התנהלותו מבחינת מחזור ההפרשה היומי. כך שהוא משפר את השינה ואת שעותיה. עדות נוספת לחסר ויטמין זה, ברמת המוח, ושם מתיל- קובלאמין הוא החשוב, שינה שאינה מספיקה או חוסר יכולת לישון. כאשר השעון הביולוגי מנותץ, אפשר לקחת מינימום 3000 מיקרוגרם של הויטמין הנכון, וגם לדאוג לקום בבקר ולחטוף קרינה בריאה של שמש הבקר. זה עשוי להסדיר את המחזור של השינה.

את הויטמין הנכון חפשו. גם באינטרנט.
שיהיה בהצלחה.

אהבתם את המאמר? שתפו לחברים

דילוג לתוכן